laupäev, 17. november 2012

Kasukas maha

Selline pilt oli meil laudas enne lammaste pügamist.Aga tänase päeva lõppresultaat, 24 lammast pügatud ja kulunud aeg 7 tundi.Minu jaoks on see 3-5 minutit lambale , nagu proffid pügavad - puhas ulme :).Kahjuks selgus pügatud noorlambaid vaadates tõsiasi, et meie kari väheneb päris mitme isendi võrra, sest juurdekasv on olematu, ei soovi selliseid endale põhikarja.Loomapidaja argipäev...kuhu aeg kulub :)



15 kommentaari:

  1. Mulle meeldib kõige rohkem see lammas all paremal nurgas. Kohe eriliselt nunnu näoga :). Porks minu poolt. Et kas villakasv ei ole ootuspärane, või ei jäänud tiineks, et patta paned? Lihtsalt võhiklik uudishimu.

    VastaKustuta
  2. irw, Taive, lammas all paremas nurgas on maalammas :)
    Aga ebameeldiv üllatus oli tõesti, kuni nad karjamaal täiskasukas silkasid, ei saanud suurt arugi, nägin küll, et mõni suurem, teine väiksem, metslased ei andnud ennast ju kätte.Eile selgius siis see, et mõni on nii kõhna,et selgroog lausa püsti.Ka vill nii rasune ja nn. haige, et masin ei hakka pealegi.Tagumikud olid neil juba tuues sitased, ilmselt mitte suurest jahukogusest, vaid parasiitidest.Tegin küll ise ussikuuri neile peale, aga ju jäi hiljaks.Sügisel ei käinud osad neist jahuküna ligi ka mitte, pole saanud, ei tea tahtagi.Osadel pole õnneks viga. Ühesõnga , nii kahju, kui pole, siis ei saa sellistest äbarikest korralikku põhikarja utte.Ilmselt on süüdi ka selle aasta niiske, soe sügis, olen teistegi lambakasvatajate käest kuulnud kurtmist, et osa tallesid lihtsalt "vajub" ära, kuni leitakse korjus karjamaalt.

    VastaKustuta
  3. Hmmm,mul oleks ausalt häbi müüa sitaseid (ja kängus) tallesid..:( Võrdlusvõimalus on olemas,tean umbes kui suur mõnekuune heas konditsioonis(isegi ilma viljata kasvanud) tall on...Ja päris hea hinna ju maksid neist?

    VastaKustuta
  4. Oh, jah.Eks iga õppetund on milleki hea...Ma ei hakka siin piltidega, mis sealt kasuka alt koorus, šokeerima.

    VastaKustuta
  5. Tead, need parasiidid võivad tõesti vahel teha selle laastamistöö ikka väga lühikese aja jooksul. Mäletan aastaid tagasi ühte noort utetalle, kes kasvas esimese poole aastaga üüratult kiiresti ja suureks, sügisel aga avastasin vaid kondihunniku... tegin veelkord korraliku parasiiditõrje ja jätsin üle talve kosuma ja näe imet, järgmisel suvel oli ponks plika tagasi :D Üldjuhul olen täheldanud, et sügisel väikseks(lahjaks kuid mitte kasvult pisikeseks) jäänud lambad kasvavad uuel suvel selle tagasi ja tulevikus halba tagasimõju ei ole täheldanud.

    VastaKustuta
  6. Kaire, 100 % sellega nõus, et suureks kavanud, ehk pika ja kõrge "raamiga" lammast ma oleks nõus veel poputama (osad mul sellised ka järgi jäävad), kuid lammas, kes on 1,5 kuuse peenvillase talle mõõtu praegu, sorry, see on vasuvoolu ujumine, õigemini põhja minek.Ma ei kujuta ette, äkki tõesti teevad kaks parasiiti, ussid ja raudkärnbes, sellise laastamistöö, lisaks vb. mingite ainete puudus, või veel midagi, igatahes...ma panen siiski ühe pildi korraks, näete ise, mille üle ma hädaldan.

    VastaKustuta
  7. Need on ikka tõsiselt hädised kujud küll :-(. Mis kasvataja selle jama kohta ütleb?

    VastaKustuta
  8. Pildilt ei saa isegi nii hästi aru,kui hädised, nutt tuleb peale.Mis sest kasvatajast enam, loomad ju meie käes juba üle 3 kuu olnud, selles polegi point, pigem kahju, et nii läits.Samas, järgmine aasta on jälle ehk rõõmsam, saan utetalled omale jätta :), mis on ka üks ilus asi , kasvavad reod ikka hinge ja ega neid ei taha müüa...

    VastaKustuta
  9. Oi jah,sellistest ei saa isegi külmkappi midagi, koerale peotäis konte...Palju nad huvipärast kaaluvad?
    Ps. kui ma ostsin suvel oma valged tüdrukud, saatis kasvataja ilusti enne tabelina kõigi sünnikaalud,100 päeva kaalud,mitmes ema poegimine jms. olulise info.

    VastaKustuta
  10. Oioi... no ma ei kommenteeri enam... pilt on kole...Esimene mõte on tõesti, et panna patta. Ja nende paari parasiidi suhtes on sul täiesti õigus, mõni loom lihtsalt vajub kossdi kokku nende all ... ja vill on kindlasti üks koht,kust paistab ära, et midagi on lahti, sinu lamba puhul siis see jube kollane ja rasune vill. Aga tõesti kole pilt ja kui on rohkem lambaid kodus, mille seast valida, siis jätaks minagi sellise kindlalt välja...uteke näib ikka väga haiglane välja ja õnnetu ... kahju on :S
    Marju, see kõik on väga tore, et said selle tabeli, aga kui tall ikka enne müümist on saanud koleda parasiidi endale sisse ja see välja tol hetkel ei paista, siis ei loe see sünnikaal midagi... ja allakäik selle parasiidiga võib olla kiire, usu mind, olen seda enda karjas näinud, kus paari kuuga loomast mitte midagi järgi ei ole jäänud, samas teised loomad kõik ilusad ponksid...ei kujutagi ette, kas siis ja kuidas mõni endale neid parasiite ei tea mis koguses on sisse ahminud :S Või on tõesti ka mingi ainevahetus häire tulnud...
    Airi, ega sul ometi raudkärbest ei olnud (nagu mainisid midagi)...

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kaire, neid "õnnetuid" on 15 lambast ca 7, ilmselt leian veel mõne juurde :P.See teebki kurvaks.Minu enda lambad ilusad ümmargused, lust vaadata.
      Jah, raudkärbse saime ka kauba peale, usaldus on tore asi kuid see maksab kätte.Oleks seda teadnud, oleks ka ravi kohe peale toomist peale pannud, nad olid mul ju paar nädalat sees.Siis poleks ka minu enda lambad sitikaid saanud.Loll, ei vaadanud ise ka kohe.

      Kustuta
    2. Mul lausa kahju hakkab sinust :S Ja see kärbes teeb PALJU paha ... Need kes sul ilusaks jäid, need siis eriti tugevad vennikesed :D kiitus neile! Aga ivermectiini süst on aga päris tõhus lahendus...
      Ma pakuks kohe enda hea tuttava lambaid siit Hiiumaalt sulle... aga vaevalt sa enam kedagi juurde tahad...

      Kustuta
  11. Et siis statistiliselt pooled? Nagu paljuvõitu lihtsalt juhuse jaoks... 1-2 saaks veel aru, aga selline kogus on palju. Kindlasti tee kasvatajale ka märkus. Mis siis, et sa kohe ei osanud neid ravima hakata. Siin on nüüd 2 võimalust:
    A)Lootiski sellele, et kas ei tule välja, või näed ise ja hakkad kohe ise ka ravima.
    B)Ei olnud ka ise teadlik sellest jamast. Siis saab teadlikuks.

    Aga vähemalt sa näitad välja, et sa selle jamaga mitte rahul ei ole ja lihtsalt enda teada ei jäta. Seda enam, kui sul endal seda kärbest enne ei olnud.

    VastaKustuta
  12. Kaire, mul on loomadest rohkem kahju, suve jooksul jõudsin selle mõttega, et tegu põhikarja uttedega nii ära harjuda, et tänse päeva seis, lihaks, teeb lausa füüsiliselt haiget.Ajast ja rahakulust, sellest ma üldse ei räägi.Ja uusi loomi ma kahjuks pole moraalselt valmis hetkel ostma, jäävad sellel kevadel talled lihtsalt müümata.
    Taive, tead, ma pigem arvan, et kuna tegu suurkarjaga, siis kas see omanikki teadis.Las olla, see ei anna nagunii midagi.Ma ise oleks pidanud hooilkam olema ja kohe vaatama, kahtlustama.Kuna nad hiljem karjamaal ennast kätte ei andnud, siis ei saanud enam kontrollida, kuniks hakkas üks ja teine maha ja nõrgaks jääma.Õppetund.

    VastaKustuta
  13. Kevadel sündinud talled, kasvavad kiiresti värske rohu peal ja ei saa arugi, et mõnel neil võis olla kehvem algus. Tagasilöök tuleb suve lõpu ja sügise algusega, sest järjest halveneb karjamaadel rohusööda väärtus. Nii need natuke kehvemad ka kängu hakkavad jääma, parasiitide rünnakutele on nad vastuvõtlikumad jne. Tavaliselt langeb ka tallede võõrutus sellesse aega ja seega noortel loomadel stress, mis mõjutab samuti.
    Meil on samuti seda probleemi, näed et suvel kenasti kosunud talleke jääb ja jääb sügisel nõrgaks ja heal juhul saadki temast puljongikuubiku. Taolist kängumist ei olnud meil karjas siis, kui uted paaritasime kevadel ja talled sündisid hilissügisel. Emad jah, olid kevadeks oma talledest küll kurnatumad, kuid talled, minnes 4-5 kuusena kevadel värske rohu peale, olid heas toitumuses ja sügiseks igati korralikud. Kas siis lihaks või põhikarja jätkajatena. Minnes poegimistega kevadesse, hakkas meil neid kribulaid sügiseti järjest rohkem olema.
    Ma ei tea, kuidas on lihalammaste puhul, aga pika ja aeglase kasvamisega(saavutavad täiskasvanu kaalu 2-3 aastaselt)maalammaste, ka ahvenamaa lammaste puhul tundub mulle, et tuleb taas minna kevadise paarituse juurde. Tagasilööke kehvade tallede näol oli niimoodi palju vähem.
    See sügisene tallede kokkukukkumine on kurb ja teeb nõutuks, tean seda enda kogemustest.

    VastaKustuta